اگر تا به حال به قصد خرید انگشتر سری به بازار زده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که تنوع طرح‌ها و اجناس آنقدر زیاد است که به راحتی می‌تواند شما را گیج و سردرگم کند؛ به طوری که ممکن است نتوانید تصمیم بگیرید چه جنسی انتخاب کنید، چه طرحی از همه زیباتر است و در نهایت چه انگشتری برای شما مناسب‌تر است. در این مقاله کوشیده‌ایم راهنمای جامع و کامل در مورد خصوصیات انگشتر خوب گردآوری کنیم تا با خواندن آن بتوانید به راحتی انگشتر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

خصوصیات انگشتر خوب

برای تهیه یک انگشتر خوب، لازم است فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار دهید؛ از جمله این فاکتورها، جنس رکاب، نوع نگین و اندازه انگشتر است که در ذیل به صورت مجزا هر یک تبیین خواهد شد.

کیفیت و جنس رکاب از خصوصیات انگشتر خوب

در اولین گام قبل از انتخاب انگشتر باید مشخص کنید که می‌خواهید انگشتر را به چه قصدی خریداری کنید. اگر انگشتری که می‌خواهید خریداری کنید حلقه ازدواج است، باید خصوصیات و جنس خاصی را برگزینید که امکان استفاده دائمی آن وجود داشته باشد؛

اما اگر انگشتر را برای مهمانی و جشن می‌خواهید، دست شما بازتر است و می‌توانید هر جنسی که می‌خواهید انتخاب کنید. بنابراین قبل از انتخاب انگشتر و برای تشخیص خصوصیات انگشتر خوب، باید از جنس فلز آن اطلاعات کاملی داشته باشید. فلزاتی که برای ساخت انگشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمدتاً شامل موارد زیر هستند:

  • پلاتین

پلاتین گرانبهاترین عنصر بین تمام فلزات قیمتی محسوب می‌شود و چون از طلا نادرتر است، در نتیجه قیمت بیشتری دارد. این ماده معمولاً با سایر فلزات مشابه، معروف به فلزات گروه پلاتین شامل: ایریدیم، پالادیوم، رودیم و روتنیم مخلوط می‌شود.

پلاتین بسیار متراکم و سنگین‌تر از طلا یا نقره است و از دوام بسیار بالایی برخوردار است، مانند سایر فلزات ساییده یا لکه‌دار نمی‌شود و در برابر مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی در برابر فشار یا خوردگی که می‌تواند طلای سفید را خراب کند، حساس نیست؛ اما ظاهر سفید آن بدون تمیز کردن منظم می‌تواند به مرور زمان کدر شود.

مراقبت از انگشتر پلاتین بسیار آسان است. کافی است انگشتر خود را در مخلوط صابون ملایم و آب گرم خیس کنید و سپس آن را به آرامی ‌با یک برس نرم بشویید. اگرچه پلاتین در برابر خراشیدگی مقاوم است، اما ضد خراش نیست. با این حال می‌توانید خراش‌ها را با پرداخت از بین ببرید.

  • پالادیوم

پالادیوم یک فلز گرانبهای سفید و بخشی از گروه فلزات پلاتین است که به دلیل رنگ سفید طبیعی که لکه‌دار نشده و نیازی به آبکاری مجدد ندارد، بسیار محبوب می‌باشد. در مقایسه با پلاتین مقرون‌به‌صرفه بوده، با دوام و بدون نیاز به مراقبت‌های خاص است.

پالادیوم از نظر رنگ شباهت زیادی به پلاتین دارد، اما چگالی آن بسیار کم است. این بدان معنی است که اگر شما رنگ سفید پلاتین را بخواهید، اما نخواهید وزن آن را روی انگشت خود تحمل کنید، یک انتخاب عالی است. پالادیوم در برابر خوردگی مقاوم است و در هوا لکه‌دار نمی‌شود. یکی از بهترین ویژگی‌های آن این است که نیازی به آبکاری ندارد.

  • طلای زرد

اگر یک حلقه ازدواج سنتی می‌خواهید که در برابر لکه‌دارشدن مقاوم باشد، به احتمال زیاد طلا انتخاب اول شما است. قیراط یا عیار، نسبت طلا را در یک آلیاژ نشان می‌دهد، بنابراین در کیفیت حلقه تأثیر دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط